Ryddetips til yttergangen - Sone 1
Yttergangen er førsteinntrykket både du som bor der og gjestene dine får av hjemmet ditt. Det er ikke gøy å stadig snuble over sko som ligger slengt på gulvet og ikke finne plass til jakken fordi det henger så mange klær der at de sklir ned på gulvet.
Det er helt klart stor forskjell om du har en liten eller stor gang, og hva du får plass til av ting og klær. En liten gang begrenser seg naturlig, mens en større gang har potensielt større risiko for å inneholde mer enn nødvendig.
Hvordan vil du at gangen din skal brukes?
Sliter du med å holde gangen ryddig er første steg til en ryddig gang å fjerne alt som ikke hører hjemme der. Hva som hører hjemme i en gang avhenger igjen av størrelsen og hva du har behov for å bruke den til. Før du går i gang med skikkelig rydding kan det derfor være smart å planlegge hva du vil bruke gangen din til og hva du vil den skal inneholde. Da har du noen gode retningslinjer når du skal fjerne det som ikke hører hjemme der. Trenger du noen tips om hva rot egentlig er, kan du ta en titt på innlegget om de 6 vanligste formene for rot .
15 minutter rydding hver dag
Min anbefaling er å rydde 15 minutter hver dag i den sonen vi jobber i. Det er helt utrolig hvor mye du kan få ryddet i løpet av 15 minutter. Sett på stoppeklokken og fokuser på det du skal gjøre. Om du velger å bruke 15 minutter og ta de ryddetipsene du straks skal få, så er det flott. Det ideelle er om du klarer å ta 15 minutter i tillegg og rydde hva som helst. Jeg kommer tilbake til mer om 15 minutters rydding og hvorfor jeg er overbevist om at du har tid til det, i en annen artikkel. Men i det store og hele handler det om hva du ønsker å prioritere tiden din på. Så enkelt er det.
Ukens ryddetips
I starten av hver sone gir jeg deg 1-2 ryddetips du kan utføre for å komme deg igang med ryddingen. Oppgavene vil ta alt fra 2 minutter til 15 minutter. Ikke mer. Har du svært mye rot innenfor den kategorien vi rydder i, kan du fortsette og rydde innenfor den neste dag. Har du god tid er det ok å bruke mer tid, men da er det smart å være fokusert på det du gjør slik at du ikke går lei. Det er nettopp derfor vi rydder innenfor en tidsramme. Det er mye enklere å være fokusert når du skal gjøre det i løpet av feks. 15 minutter. Det er også enklere å motivere seg selv til en ryddesjau når du vet at du er ferdig om 15 minutter. Bruk derfor gjerne stoppeklokken på mobilen din når du går igang. Velg hvor lang tid du har, og sett på lyd slik at du hører alarmen når tiden er ute.
1. Rydd i din og familiens ytterklær - kun jakker og kåper.
Når du er ferdig skal kun sesongens jakker og kåper henge framme. Når du tar denne gjennomgangen må du samtidig gjøre en vurdering av hva du skal beholde, hva som kan gis bort og hva du kan kaste. Dette er ikke alltid like enkelt, men tenk på hvor lenge plaggene har hengt der uten å bli brukt. Sommerjakken som ikke har vært brukt siden sommeren for 3 år siden er det nok lite trolig at du kommer til å bruke. Gi den bort eller selg.
Ødelagte klær kan kastes eller gis bort til organisasjoner som tar imot slike plagg. Ikke tro at du vil reparere det dersom du sjelden eller aldri reparer ødelagte klær. Sommertøy kan du legge bort på denne tiden av året. Klær som er for små kan du gi bort, barnetøy kan du oppbevare dersom det er småsøsken som skal arve.
2. Kast, kast, kast.
Ta med deg en boks eller pose og gå på jakt etter alt som kan kastes. Sjekk overflater for reklame, aviser, kassakvitteringer og annet potensielt søppel. Sjekk skuffer og skap. Er det noe du ikke har bruk for, er det noe som du umiddelbart ser er søppel? Kast, kast, kast. Husk søppelsortering etterpå.
Trenger du inspirasjon til oppbevaring og innredning av gangen din? Jeg har samlet en rekke inspirasjonsbilder fra forskjellige ganger inne på Pinterest. Ta en titt og la deg inspirere, men ikke drøm deg bort så lenge at du ikke rekker å rydde.....