Rydde opp i kasseroller, lokk og stekepanner
Dagens oppgave handler om å rydde opp i kasserolleskapet. Kanskje kjenner du deg igjen i noen av disse utfordringene: Du har ikke plass til alt og burde kvitte deg med noe. Skapet og skuffene trenger et system som gjør det enklere å lete fram det du skal bruke. Eller kanskje har du et system som fungerer, men du må bare rydde litt og sette ting på plass igjen. Før du går i gang kan det være gøy å ta et førbilde av skapet og skuffene.
1.Start med å lete fram alt fra skuffer og skap. Sett det fram på kjøkkenbenken eller kjøkkenbordet. Let også fram det du har oppbevart andre steder fordi du ikke har plass på kjøkkenet. Kanskje får du plass til alt på ett sted når du er ferdig å sortere.
2.Vask skuffene og skapene.
3.Har du mange av samme sort, som du ikke bruker eller ikke kommer til å bruke? Kvitt deg med det. Alt som er helt og ordentlig kan du forsøke å selge.
4.Er det noe som er utslitt, feks. bunnen i stekepannen, på tide å kaste noe og evt. supplere med noe nytt.
5.Tenk nøye gjennom hva du egentlig bruker av kasseroller, lokk og stekepanner. Hvor mange trenger du på det meste? Er det noen gryter du bruker kun til spesielle anledninger som kan plasseres et annet sted? Til en helt vanlig familie på 4- 6 vil et helt vanlig kjøkkenskap være mer enn nok til å oppbevare alt du har av kokeutstyr.
6.Har du byttet til induksjonstopp, men oppbevarer fortsatt kasserollene som ikke kan brukes… Da er det på tide å selge eller gi bort.
7.Når du nå skal sette alt på plass har du en fin mulighet til å organisere og lage et system som vil fungere for deg i hverdagen. Se på førbildene, kanskje noe fungerte bra. Da er det bare å ta utgangspunkt i det.
Ta gjerne en titt innom pinterestkontoen til Rydd bort rotet. Der har jeg samlet mange praktiske og flotte oppbevaringsløsninger.
Hold vedlike ditt ryddige kjøkken gjennom sonerydding. En uke hver måned har kjøkkenet fokus når vi grunnrydder. Les mer om sonerydding her. Meld deg også på nyhetsbrevet. Hver søndag, samt den 1. i hver måned, sender jeg deg en epost med påminnelse om hvilken sone vi rydder i og nyttige ryddetips.