Sorter og rydd ut av huset med en sorteringsstasjon
Når jeg har hatt en ryddesjau i hjemmet vårt, er det nesten umulig å komme seg gjennom yttergangen og ut døren. Alt som skal ut av huset stables der. Gjerne litt grovsortert med det som skal kastes og det som skal gis bort. Mannen min og jeg er enige om dette, jeg finner gjerne tingene som skal ut av huset, han sorterer og fjerner det. Og det er nettopp sorteringen vi skal snakke om i dag. Sorter og rydd ut av huset med en sorteringsstasjon.
En sorteringsstasjon vil være et knakende godt hjelpemiddel for deg som er i en rydde prosess og som har mange ting du ikke har bruk for. Ikke forveksle sorteringsstasjonen med kildesortering til søppel, den er mer enn det. Men det skal vi snakke mer om, la oss gå videre, og først…
En liten ryddehistorie
En av leserne mine og hennes mann har det siste året holdt på med flere små ryddeprosjekt. Målet var å kvitte seg med noen av tingene sine. Til og med barna ville være med på dette. De satte imidlertid ikke av tid sammen for å rydde. De var enige om å ta det når det passet hver og en. Heidi som hun heter, startet på soverommet, hun fant raskt to par sko hun kunne kvitte seg med. Disse slengte hun i yttergangen før hun dro på jobb. Da hun kom hjem lå fortsatt skoene der. Ettersom det var en hektisk uke orket hun ikke ta stilling til hva hun skulle gjøre med skoene, de ble derfor liggende.
Utenfor døren på rommet til 8 åringen fant hun en rekke med små figurer, foran datterens rom lå det en bunke med blad, en skål med perler og noen ødelagte hårstrikk.
Da helga kom var de små haugene utenfor barnas rom vokst, på spisebordet lå noen av mannens gamle klær, samt noen esker uten innhold.
Det var da hun skjønte det. Dette var ting som barna og mannen hennes ikke hadde bruk for lenger. De hadde lett fram ting slik de var blitt enige om, men de visste ikke hva de skulle gjøre med dem. Sønnen henne sa: “Jeg kan jo ikke kaste disse rett i søpla selv om jeg ikke leker med de mer. Er det ingen andre som kan bruke de?”.
Det var da de fikk ideen til en sorteringsstasjon. På vaskerommet satte de opp tre bokser. En for ting de kanskje kunne få solgt og en for ting de kunne gi bort. De fikk også plass til en for søppel som ikke gikk i det vanlige avfallet.
Far i huset bestemte seg for å ta ansvaret for å få innholdet i disse boksene ut av huset, inn i garasjen og avsted på gjenbruk. I garasjen har de laget seg et system med litt større bokser. Det gjør at det holder med en tur på gjenbruk i måneden, noen ganger annenhver måned. Dette avhenger av hvor mye de rydder og hvor mye de skal kvitte seg med.
Heidi har ansvaret for tingene de skal selge, og legger de ut på en kjøp og salg gruppe på facebook. Blir de ikke solgt innen neste tur på gjenbruk, blir de med på den turen.
Hvorfor lage en sortertingsstasjon?
Ved å ha en sorteringsstasjon kan du med en gang sortere tingene du skal kvitte deg med. Du tar med en gang stilling til hva du skal gjøre med tingene og slipper å ta gjennomgangen en gang til. Ingen mellomlagring på et trappetrinn, en seng eller utenfor ei dør. Tingene fjernes med en gang og skaper ikke rot, noe mellomlagring på gulv, trappetrinn og bord vil føre til.
Alle i husstanden vet hvor de skal gå med tingene de ikke lenger har bruk for. Hele familien vet at det som ligger i kurvene er noe dere ikke har bruk for lenger. Dette gjør at det blir færre ting som ligger og flyter.
NB! En sorteringsstasjon er noe annerledes enn søppelsortering. Det kan tenkes at mye av det du kvitter deg med skal i søpla, da må du sortere dette i den vanlige søppelsorteringsordningen. Men ofte er ting vi ikke har bruk for, noe som kan gis bort, tas vare på til yngre søsken, eller selges videre til andre.
Hvordan lage en sorteringsstasjon?
Dette kan gjøres enkelt og det kan gjøres avansert. Så hva foretrekker du?
Du kan bruke alt fra poser i plast/papir, til pappesker og bokser som er laget for formålet. Skal du lage små stasjoner rundt omkring i huset er det hyggelig at det ser litt pent og “ryddig” ut. Plastposer er ikke særlig egnet til det… Men, du kan feks. vrenge papirposer og brette ned kantene litt. Merk posene med tykk tusj og pen skrift hva de skal inneholde.
Tips til innhold: 1. Beholde (feks. klær småsøsken skal bruke) 2. Gi bort 3. Selge 4. Kast
Du kan ha en eller flere sorteringsstasjoner. Det avhenger av hva du finner praktisk, og hvor mange ting dere skal kvitter dere med. Har små pågående ryddeprosjekt på gang over lang tid kan det være greit med flere stasjoner. Har dere store prosjekt på kort tid, er nok behov for en stor stasjon der dere holder på.
For familier med barn kan det være greit med en egen boks på vaskerommet, badet eller andre steder for klær som er blitt for små.
Mange foretrekker å ha store bokser stående på vaskerom eller i en bod hvor de kan sortere ting som skal bort. Andre foretrekker garasjen.
Prøv deg/dere fram, se hva som fungerer for dere i praksis. Det viktigste er at du har ett sted du kan legge alt som skal ut av huset, slik at det ikke flyter rundt og skaper mer rot.
Lag en plan for når du skal kvitte deg med tingene
En ting er å finne alt som skal ut av huset, en annen ting er å få fjernet det fra hus og garasje. Det er jo trist om tingene du ikke har bruk for bare blir flyttet for å lage rot et annet sted… Lag deg derfor en plan for når og hvordan du skal kvitte deg med tingene. Og hold deg til den…
Rydder du jevnt og trutt og det er små mengder søppel du kvitter deg med, kan du benytte deg av den vanlige søppelordningen du har der du bor.
Har du hatt et stort ryddeprosjekt og det er mye som skal bort, er det greit å ta det så raskt som mulig. Må du langt av sted til et gjenbrukstorg kan det være greit å sette av en dato. Da vet du at det er åpent og du vet at du har tid.
Gjenbrukstorgene i de ulike kommunene er forskjellige. Det er derfor greit å sette seg inn i hvilke ting du kan levere der du bor. Her hos oss kan vi kjøre nesten alt dit, inkludert klær og møbler og spesialavfall. Ting som kan selges videre blir hentet til butikkutsalget på gjenbrukstorget.
I vår by er mange bokser plassert rundt omkring for å ta imot klær og tøy. Vi har både Fretex og UFF. I tillegg har vi bruktbutikker i sentrum som tar i mot klær, ting og små møbler som de selger videre. Pengene går til gode formål. Det er enkelt å fylle en pose med ting og sykle innom på tur til eller fra jobb.
Har du ikke bil, og skulle du ha kvittet deg med store ting, kan du selge eller legge de ut gratis mot henting.
Del på oppgavene og be om hjelp
Om dere er flere i familien, kan det tenkes at bortkjøring av ting er noe som passer bedre for et annet familiemedlem enn deg selv. Jeg synes det er noe herk, mens mannen min både sorterer og ordner dette uten å blunke. Han har en kalender som er rimelig full i tillegg til at han ukependler, men han finner alltid tid til å kjøre innom gjenbruk når det er nødvendig. Det handler om å planlegge og sette av tid og bestemme seg for at dette skal gjøres.
Er du alene kan du be andre om hjelp, hvis du synes det er vanskelig selv. Men husk å ta kontakt i god tid slik at de har mulighet til å sette av tid til å hjelpe deg.