Ukens 7 ryddetips – enkle ryddeoppgaver på kjøkkenet
Dagene blir lenger og lysere og det gjør virkelig noe med lysten til å rydde opp, og kanskje gjøre litt ekstra rent i skuffer og skap. Denne ukens 7 ryddetips - enkle oppgaver på kjøkkenet, har jeg trukket fram fordi jeg vil det skal være en lett blanding av noe du ikke trenger gjøre så ofte, noe du absolutt burde gjøre til en vane og noe du kan kose deg med.
Noen skuffer er det fint å se over en gang i året, fjerne ting som ikke blir brukt eller er ødelagt, og "friske" litt opp i skuffen. Typisk er roteskuffen og skuffen med poser, matpapir osv. slike steder som stort sett klarer seg med rydding en gang i året.
Men noen steder er det behov for en jevnlig rydding, slik som matskuffer, kjøkkenbenk og kjøkkenbord. Dersom du synes det er vanskelig å holde orden på kjøkkenet ditt, vil du oppleve at faste rutiner vil hjelpe deg. I de 5 daglige oppgavene som er en del av Rydd bort rotet systemet, er rydding av kjøkkenet før du tar kveld, en viktig hverdagsrutine. Når du har denne på plass, opplever du ikke bare godfølelsen med et ryddig kjøkken, men du vil kjenne at det er lett å holde kjøkkenet ryddig, fordi det er viktig for deg og fordi du har det som en rutine hver dag.
Rydding av kjøkkenbordet og kjøkkenbenken, er en vane du bør venne deg til å gjennomføre hver dag. Når du daglig fjerner søppel, lagt på plass ting som hører hjemme andre steder og vasket over bordet, vil du oppleve en god friskhet på kjøkkenet ditt. Og husk at jo oftere du rydder på utsatte steder, jo mindre rot samler seg og jo kortere tid vil du bruke på selve ryddeoppgaven.
Enter your text here...
Middagsplanlegging
Av en eller annen grunn er det mange som mener det er bortkastet tid å planlegge middagen. Det er jo alltid noen som ikke kommer til middag, det skjer så mye på ettermiddagen, det er alltid noen som ikke liker middagen, eller jeg har ikke tid til den planleggingen, vi liker å gjøre det litt enkelt vi, det er så mye mas med den planleggingen og så skjer det endringer som gjør at vi ikke kan lage den middagen likevel osv. osv.
Jeg har selv planlagt og laget middag for min familie på 6 i mange år. Vi har en aktiv hverdag med full jobb, fritidsaktiviteter, frivillige verv, overtidsarbeid, turnus osv. Med andre ord, jeg kan skrive under på alle unnskyldningene for ikke å planlegge middagene i forkant.
Men, menyplanlegging er verdifullt fordi:
I stedet for å - "bruke siste del av arbeidsdagen til å tenke på hva vi skal ha til middag, for deretter å stikke innom butikken i siste liten og raske sammen noe, for så å huske at den eneste av barna som er hjemme i ettermiddag er han som ikke liker tomatsuppe, og det er tomatsuppe jeg har kjøpt inn, fordi det jo er så enkelt, og jeg ikke kom på noe annet i farta..." - har jeg nå alt klart og trenger ikke tenke på hva vi skal ha til middag.
Bortsett fra søndager. Da setter jeg meg ned i maks 30 minutter, skaffer meg oversikt over hvem som er hjemme når, skriver ned menyen med utgangspunkt i listen jeg har laget over middager vi liker, og skriver handleliste.
Jeg planlegger også for de dagene da familien er på ulike aktiviteter på ettermiddagene og lager da som regel middager som kan stå en stund slik at alle kan forsyne seg etterhvert som de kommer hjem.
Når menyen er klar, vet ungdommene alltid hva som er til middag og kan forberede seg på noe annet, dersom de ikke liker det som blir servert.
Når jeg lager meny kan jeg samtidig gjøre en opprydding i skuffer og skap og ta i bruk det som må brukes opp, rester osv. = mindre matsvinn.
Jeg sparer penger fordi jeg ikke er så ofte på butikken lenger, og fordi jeg alltid vet hva jeg skal ha = mindre bomkjøp og impulskjøp.
Jeg spiser sunnere fordi jeg kan planlegge måltider som er sunnere og handle inn til det.
Samle ting på et sted og ta i bruk det du har
Skal du ha oversikt over tingene du eier og har bruk for, er det smart å samle lignende kategorier på et sted. Vaskemidler er gjerne noe vi fordeler over hele huset fordi det er så praktisk og enkelt å ha det i det rommet det skal brukes. Det gjør at vi har både dobbelt og trippelt opp av vaskemidler rundt omkring i hjemmet vårt. Det krever oppbevaringsplass, og det kan hende at enkelte vaskemidler rekker å bli gamle og miste effekten dersom det ikke er i bruk ofte.
Når du samler alt på et sted trenger du mindre oppbevaringsplass fordi du trenger færre flasker. Det vil bli ryddigere i de rommene du fjerner vaskemidlene fra. Du vil til enhver tid ha oversikt over hva du snart går tom for. I stedet for å ha et lager, kan du supplere ved behov og spare plass.
Ved å samle lignende kategorier har du god oversikt over tingene dine, som gjør det enklere å ta det i bruk.
Gjør det samme med gavesett du har fått. Finn fram og ta i bruk. Har du fått gavekort til jul eller bursdag. Finn disse fram og ta i bruk. Kanskje har du behov for skuffedelere, små bokser til roteskuffen eller kanskje en frisk bukett til det ryddige kjøkkenbordet.
Rydd i skuffen med poser, matpapir, folie mm.
Rydd, fjern smuler, søppel og organiser. Suppler med ting du mangler.
Rydd i kakao, kjeks og snacks
Koseskuffen vil noen kalle det. Rydd opp, fjern det som ikke er spiselig lenger, det dere ikke liker og kanskje er det noen rester du kan kose deg med etterpå.
Rydd kjøkkenbordet
Fjern søppel, legg på plass ting som hører hjemme andre steder, vask og pynt.
Middagsmeny
Sett av tid på søndag og lag en middagsmeny og handleliste for deler av uken eller hele uken.
Vaskemidler
Samle alt på et sted og rydd opp, bruk opp og minimer.
Ta i bruk gaver du har fått
Gaveesker er fint å gi bort, men blir det brukt... Har du gaveesker med gode dufter eller smaker som du fikk til jul.. Ta det i bruk.
Gavekort
Rundt omkring i hjemmene våre ligger det alt for mange gavekort som aldri blir tatt i bruk. Let fram dine og lag deg en liste over hva du kan tenke deg å bruke de til. Kanskje har du allerede en ting på ønskelista som du sparer til...